بررسی جنبه های تمثیلی و نمادین در بخش های اساطیری و پهلوانی شاهنامه ی فردوسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده امرالله آخوند نژاد
- استاد راهنما محمد رضا صالحی مازند رانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده: همه ی آفرینش های ادبی و هنری جهان در مسیر خود با حقایق پنهان و آشکار نمادها در آمیخته اند و پدید آورندگان این آثار، به اقتضای زمینه های فرهنگی و اجتماعی، از زبان سمبلیک استفاده می نمایند، تا از این طریق بتوانند تأثیر نوشته ی خویش را بر ذهن و اندیشه ی بشری افزایش دهند و بر جاودانگی و تأویل پذیری آن بیفزایند. شاهنامه ی فردوسی صحنه ی هم نبردی و ستیز همیشگی ناسازگارهاست که در آن نمادهای نیک و بد به مقابله با یکدیگر برخاسته اند. پژوهنده ی این رساله بر آن است تا با بررسی عناصر نمادین این اثر گران سنگ، راه را برای درک عمیق تر این سرمایه ی بزرگ ادبی و فرهنگی هموار سازد. در این پژوهش، به همانندی های نمادین جهانی اشاره شده است و به بازتاب برخی از این نمادها در فرهنگ معاصر ایران نیز پرداخته شد. در این پایان نامه شیوه ی الفبایی و توصیفی- تحلیلی نمادها موردنظر قرار گرفته و پیش از متن اصلی، علاوه بر چکیده و مقدمه، بخش کلیّات شامل بحثی مستوفی در خصوص نماد و موضوعات آن پرداخته شده است.
منابع مشابه
گوشورون (بررسی سیمای تمثیلی و اساطیری گاو در شاهنامه ی فردوسی)
حیوانات، همواره در زندگی انسان، نقش و جایگاه ویژهای داشتهاند به طوری که گاهی اوقات به عنوان موجودی مقدس و اساطیری، مورد ستایش و توجه ویژه قرار گرفتهاند. گاو، یکی از حیواناتی است که از آغاز شکلگیری تمدن، در جای جای جهان، مورد توجه بشر قرار گرفته و در ایران باستان نیز یکی از نمودهای خاص حضور ایزدان بوده و سیمای اساطیری ویژهای داشته است. شاهنامه به عنوان نامهی نسلهای ایرانی و سرو سایه فکن ف...
متن کاملبررسی جنبه های دراماتیک داستان های پهلوانی شاهنامه فردوسی
شاهنامه فردوسی اثر حماسی منظوم بی مانند میراث ادب کهن فارسی و بلکه، به گواهی ادب شناسان معتبر، از گرانسنگ ترین نمونه حماسه نامه های منظوم در گستره ادب جهان است. اگرچه کار سراینده این اثر ـ فردوسی توسی ـ چنان که خود در سرآغازنامه سترگش تصریح نموده، به نظم درکشیدن بی کم و کاست و موبه موی روایت های حماسی نوشته شده ای بوده است که از روزگار باستان به روزگار وی رسیده بود، اما فرآورده تلاش سی و چند سا...
15 صفحه اولمقایسه تطبیقی جنایت و مکافات در بخش اساطیری و پهلوانی شاهنامه فردوسی با ایلیاد هومر
شاهنامه فردوسی و ایلیاد هومر بر پیشانی ادب ایران و یونان می درخشند. یکی از مفاهیم مطرح در این دو اثر، جنایتهای رخ داده و مکافات آن ها ست که با سبک و سیاقی متفاوت و گاه مشابه، به وسیله ی فردوسی و هومر بیان می شوند؛ در این پایان نامه پس از بیان تعاریف و کلیاتی که در ارتباط با بحث جنایت و مکافات مطرح اند به معرفی دو اثر پرداخته و خلاصه ی آن ها بیان می شود. سپس به جنایت های رخ داده در شاهنامه و ایل...
15 صفحه اولبررسی و تحلیل نمادهای بخش اساطیری شاهنامه
لازمة شناخت نمادهای شاهنامه، شناخت بستر و نحوة آفرینش و پیدایش نماد، اسطوره و حماسه است. نماد با ضمیرخودآگاه و ناخودآگاه روان آدمی در ارتباط است و سازندة زبان اساطیر، افسانهها و حماسههاست و زبان آثار اسطورهای و حماسی نمادین است. مسألة اصلی در اساطیر ایرانی، سرشت دوگانة خلقت است و در جریان گذر از اسطوره به حماسه، نبرد دو نیروی نیک و بد در جنبههای مختلف هستی نمایان میشود و برخی از شخصیتها ...
متن کاملبازتاب باورهای اساطیری رستنیها در شاهنامه فردوسی
شاهنامه آیینهای تمامنما از هویت و باورهای کهن ایرانیان در گذشتههای دور تا پایان دوره ساسانیان است. بسیاری از باورهای کهن ایرانی در هر سه بخش این شاهنامه بهویژه در دوره اساطیری و حماسی تجلی یافته است. رستنیها، پدیدههایی هستند که در اسطورهها و باورهای توتمی و آنیمیسمیـ که شکلهایی از دینهای ابتداییاند ـ نقش درخور تأملی دارند. بازتاب این باورها را که گاه با اساطیر دیگر اقوام مشترک است در...
متن کاملبنیادهای تمدّن اساطیری در شاهنامه فردوسی
بشر پیوسته در مسیر پیشرفت و توسعه مدنیّت گام برداشته است و بی تردید جوامع متمدّن امروزی مرهون تلاش های نخستین انسان هایی است که گاه به صورت فردی و عالمانه و گاه به شکل جمعی و احیاناً تصادفی و به طریق آزمون و خطا مسیر تمدن و زندگی نوین بشری را فراهم آورده و سنگ بنای جوامع کهن را نهاده اند. در الگوهای تاریخی، نخستین آموزش ها و کردارهای تمدن ساز غالباً در میان جوامع ابتدایی و اولیه شکل گرفته است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023